|   | 

Oświetlenie LED zastępuje tradycyjne żarówki w zakładach produkcyjnych i nie tylko

Oświetlenie przemysłowe LED staje się coraz popularniejsze. Bardzo duży odsetek zakładów produkcyjnych, hal przemysłowych i magazynów jest już oświetlanych właśnie LEDami. Na pewno jednym z powodów takiej zmiany jest nałożone przez Unię Europejską restrykcyjne prawo, które bardzo ogranicza sprzedaż tradycyjnych żarówek. Nie jest to jednak jedyna przyczyna, bo oświetlenie przemysłowe LED w wielu aspektach przewyższa tradycyjne żarówki, a wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że dzięki odpowiednio wybranemu oświetlenia praca jest bezpieczniejsza, wydajniejsza i bardziej komfortowa. Nie bez znaczenia jest również aspekt ekonomiczny, który jest bardzo ważny przy wyborze oświetlenia przemysłowego. LED staje się coraz popularniejszy i ten trend na pewno się nie zmieni. O tym dlaczego tak się dzieje można przeczytać dalej w tekście.

Oświetlenie przemysłowe – LED tańszy od tradycyjnych żarówek

Celem każdego przedsiębiorstwa jest zwiększanie zysków. Można to robić również dzięki minimalizowaniu kosztów. Faktem jest, że świetlówki LED są droższe od tradycyjnych żarówek, ale nie należy patrzeć tylko na cenę. Oświetlenie przemysłowe LED jest w eksploatacji tańsze niż tradycyjne oświetlenie – żarowe, sodowe, lub metalohalogenkowe. Wpływ na to mają dwa parametry oświetlenia – skuteczność oraz żywotność.

Skuteczność to współczynnik ilości wygenerowanego światła do ilości pobranej energii. Podawane jest w lumenach na Wolt (lm/W). Tradycyjna żarówka ma ten współczynnik na poziomie między 8 a 15 lm/W. LED osiąga wartości w przedziale od 70 do 120 lm/W. Dzięki temu przy mniejszym poborze energii można uzyskać taką samą ilość światła. W oświetleniu przemysłowym jest to szczególnie istotne, bo światło włączone jest przez wiele godzin, a czasem nawet w ogóle nie jest wyłączane. W takiej skali różnica w rachunkach za prąd bardzo szybko zniweluje wyższą cenę oświetlenia LEDowego.

Druga kwestia wpływająca na oszczędność to żywotność, czyli ilość czasu, po której źródło światło przestaje świecić. Dla tradycyjnej żarówki to zaledwie około 1000 godzin. Podczas gdy oświetlenie przemysłowe LED potrafi działać od 25 do 50 tysięcy godzin, co daje od prawie 3 do niemal 6 lat pracy non stop. To wprost przekłada się na o wiele wyższy koszt korzystania z tradycyjnych żarówek, ale trzeba wziąć jeszcze pod uwagę straty spowodowane zatrzymaniem pracy z powodu braku prawidłowego oświetlenia.

Komfort pracy przy oświetleniu przemysłowym – LED może konkurować z tradycyjną żarówką

Odzwierciedlenie barw czyli współczynnik CRI bardzo mocno wpływa na komfort pracy. Zawiera się w przedziale od 0 do 100, a im wyższa jest jego wartość tym uznaje się, że lepsza jest jakość światła. Za wartość 100 uznaje się światło idealnie imitujące to, które daje słońce w bezchmurny dzień. Przez długi czas sądzono, że tylko tradycyjna żarówka jest w stanie osiągać najwyższe wartości dochodzące nawet do maksimum skali. Było to szczególnie ważne w halach magazynowych i produkcyjnych, bo lepsze odwzorowanie barw nie męczyło wzroku pracowników i pozwalało lepiej widzieć.

Współczesne oświetlenie przemysłowe LED przewyższa również pod tym względem stare, tradycyjne oświetlenie LED, osiągając współczynnik CRI nawet ponad 90, co zapewnia niespotykanie komfortowe warunki do pracy (oświetlenie sodowe osiąga współczynnik na poziomie 30-50(. Warto zwrócić też uwagę na znaczny skok tej wartości w ciągu kilku ostatnich lat, co jednoznacznie wskazuje na to, że technologia LED wciąż się rozwija i wkrótce może osiągać jeszcze lepsze parametry.

Oświetlenie przemysłowe LED dostępne jest również w pełnym zakresie temperatur barwowych – od zimnych, przez neutralne, do ciepłych. To pozwala dopasować światło do każdego pomieszczenia i na przykład kolorów ścian, a także dopasować je w taki sposób, aby było komfortowe dla pracowników i nie męczyło oczu.

W niektórych firmach bardzo ważny jest również czas rozruchu. Niektóre spośród tradycyjne żarówek nie od razu świecą pełną mocą i potrzebują czas na rozruch. W przypadku oświetlenia sodowego, lub metalohalogenkowego może to być nawet powyżej 2 min. Oświetlenie przemysłowe LED zapala się natychmiastowo – po włączeniu nie trzeba czekać aż osiągną pełne naświetlanie, dzieje się to natychmiast. Dodatkowo mają przydatną funkcję regulacji natężenia światła.

Design oświetlenia przemysłowego – LED dostępny w wielu formach

Oświetlenie przemysłowe LED dostępne jest w bardzo wielu formach, mogą to być bardziej tradycyjne lampy wiszące, oświetlenie punktowe czy płaskie panele oświetlające. Dla przedsiębiorców design jest ważny nie tylko pod względem estetycznym, ale również praktycznym. Dzięki możliwości wyboru mogą jeszcze lepiej dostosować oświetlenie do pomieszczenia, w którym będzie instalowane.

To duża przewaga nad tradycyjnymi żarówkami, których kształt za każdym razem jest podobny, różnią się tylko rozmiarem, a co za tym idzie – również oprawy lub klosze muszą być do siebie zbliżone. Przez to znacznie ograniczona jest możliwość wyboru, a także dopasowania oświetlenia do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa.

Oświetlenie przemysłowe – LED to teraźniejszość, a nie przyszłość

Coraz rzadziej można spotkać zakłady, które wciąż oświetlane są tradycyjnymi żarówkami. To najlepiej świadczy o zmianie w podejściu do wydatków polskich przedsiębiorców. Przez większość z nich wymiana oświetlenia przemysłowego na LED nie jest traktowana jako wydatek, a inwestycja, która wróci się z nawiązką w krótkim czasie. Wybór przemysłowego oświetlenia LED na rynku jest bardzo szeroki (ofertę można poznać na przykład pod tym linkiem - https://greenie-world.com/rodzaj/lampy-przemyslowe-led/). W związku z tym nawet najbardziej wymagający przedsiębiorca będzie w stanie znaleźć oświetlenie dopasowane do potrzeb hali produkcyjnej, magazynu lub biura, aby światło było komfortowe i poprawiało jakość oraz wydajność pracy.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz również

Socialmedia

WSPÓŁPRACA I REKLAMA

Agencja Marketingowa Fusion Marketing

794 502 662

kontakt@fusionsystem.pl

 

QUIXTAR.PL

 

Portal należy do firmy:

Fusion Marketing Sp. z o.o.
os. Centrum A 4 /U3
31-923 Kraków