|   | 

Epoka startupów

Epoka startupów – tak można określić czasy, w których właśnie żyjemy. Rozwijanie się społeczeństwa, biznesu i przedsiębiorstw związane jest ze startupami, czyli małymi firmami, które nastawione są na rozwój i stanowią pewnego rodzaju eksperyment biznesowy.

Czym jest startup?

Zgodnie z definicją zaproponowaną przez Erica Ries’a, można wyróżnić następujące elementy i wyrażenia istotne w przypadku startupów:

•instytucja ludzka – czyli zarządzana w całości przez ludzi, a co za tym idzie – dająca pracę,
•nowe produkty i usługi – ta innowacyjna działalność pozwala na wprowadzenie na rynek nowoczesnych inicjatyw,
•niepewność – nie ma pewności, czy wdrożony pomysł znajdzie odbiorców i czy przyjmie się na rynku na zawsze; być może firma się nie utrzyma i wówczas trzeba będzie poszukać nowego planu biznesowego.
Startup można określić jaką małą firmę, choć nie do końca ją przypomina. Nie jest standardowym przedsiębiorstwem, bo skupia się na badaniach, na eksperymentach. Z założenia pomysł może się nie sprawdzić i trzeba będzie szukać nowego. Mimo to zakładając startup, liczy się na sukces. 

Facebook jako startup

To mgliste pojęcie daje się najlepiej wyjaśnić na przykładzie Facebooka oraz Google. Firmy te – dziś ogromne koncerny – zaczynały od eksperymentu. Na początku nikt nie spodziewał się, że osiągną one tak wielki sukces i zawojują świat. Założyciel Facebooka próbował rozwijać wiele biznesów, które w ostateczności okazywały się przeciwieństwem strzału w dziesiątkę. Po wielu próbach w końcu wpadł na taki pomysł, który przyjął się w społeczeństwie i dziś może pochwalić się ogromnymi zyskami w swoim fachu. Facebook odniósł międzynarodowy sukces i przynosi niewyobrażalne dochody. Nikt jednak nie gwarantuje, że będzie on na fali już zawsze – ten biznes nie jest bowiem do końca przewidywalny. 

Ale właśnie o to chodzi – o doświadczenie rynku, o swoistego rodzaju eksperyment. Jeśli się uda – firma może rozwijać się dalej, jeśli nie – to było to do przewidzenia i pozostaje tylko myśleć o kolejnym innowacyjnym biznesie. Takie małe firmy charakteryzują się tym, że nie są nastawione na zysk, a przynajmniej nie od samego początku. Chcą po prostu znaleźć swoją pozycję na rynku, odpowiednio się ustawić i rozpropagować swoją działalność. Dzięki temu mają szansę na zdobycie realnego, stabilnego dochodu w przyszłości. 

startup

Porażka i innowacyjność startupów

Porażka jest w przypadku startupów do przewidzenia. W zasadzie jest ona wpisana w zasady istnienia tych małych firm. Każdy założyciel liczy się od początku z tym, że jego pomysł może się nie udać, może nie odnaleźć swojej bezpiecznej pozycji na rynku, a w konsekwencji firma nie będzie miała szansy na rozwój.

Porażka to jedno z najbardziej podstawowych słów znajdujących się w słowniku założyciela startupu. Drugim takim wyrażeniem jest innowacja. Aby pomysł mógł się utrzymać, musi być innowacyjny. Nie ma innego sposobu, aby zawojować rynek, jak wyróżnić się od innych przedsiębiorców. Ponieważ obecnie biznes rozwija się głównie dzięki startupom, to konieczne jest takie przedstawienie swojego pomysłu, aby wydawał się on inny niż wszystkie. 

Przedsiębiorczość w nowoczesnym wydaniu

Startupy to bardzo przedsiębiorcze pomysły na ciągłe doszkalanie. Szczególnie wpasowują się one w doświadczenie młodych ludzi, którzy szukają swojego miejsca na rynku pracy. Mają oni czas i możliwości na poszukiwanie i eksperymenty, dlatego testują mnóstwo nowatorskich pomysłów. Rozwijają się, uczą nowych rzeczy, zdobywają kontakty, dzięki czemu douczają się w tej dziedzinie.

Ludzie, którzy wypróbowali już wiele pomysłów i sparzyli się, mają już tak duże doświadczenie, że każdy nowy projekt stanowi dla nich łatwiejszą do przebycia drogę. Zwiększa się w takim przypadku prawdopodobieństwo, że któryś projekt z kolei będzie tym, który przyniesie realne zyski. 

Inwestycja w startup

Aby móc rozwinąć swój pomysł do dużych rozmiarów, przede wszystkim potrzebne są chęci i czas. Jeśli brakuje któregoś z tych dwóch elementów, być może sukces nie zostanie osiągnięty albo wydarzy się nie na taką skalę, na jaką się planowało. Trzeba włożyć w projekt całego siebie i poświęcić mu czas, aby doczekać się pozytywnych rezultatów. 

Kolejnym elementem, który trzeba zainwestować, są pieniądze. Jak to przy zakładaniu własnej firmy, trzeba najpierw coś włożyć, aby następnie cieszyć się przychodami. Mogą to być pieniądze zaoszczędzone (choć nie zawsze istnieje taka możliwość), pożyczone albo zaczerpnięte z różnego rodzaju programów dotacyjnych, a tych w dzisiejszych czasach jest naprawdę dużo. W takim przypadku w razie porażki można stracić bardzo niewiele. Inną propozycją dla młodych założycieli przedsiębiorstw są fundusze pochodzące od ludzi, którzy chcą wspierać właśnie takie inicjatywy – oferują oni często własne projekty finansowe i przeznaczają pieniądze na rozwój nowych firm. 

Mimo wszystkich wymienionych przeciwności startup jak najbardziej warto założyć. Może on przynieść nieprzeciętne zyski - ryzyko jest przecież wpisane w ludzkie działania i to właśnie od niego zależy nasz sukces.

Zobacz również

Socialmedia

WSPÓŁPRACA I REKLAMA

Agencja Marketingowa Fusion Marketing

794 502 662

kontakt@fusionsystem.pl

 

QUIXTAR.PL

 

Portal należy do firmy:

Fusion Marketing Sp. z o.o.
os. Centrum A 4 /U3
31-923 Kraków