|   | 

Inbound marketing i automatyzacja

Współczesna branża marketingowa stoi na naprawdę wysokim poziomie rozwoju i jest w stanie zaoferować całe mnóstwo ciekawych możliwości każdemu przedsiębiorcy, który tylko chce skutecznie się reklamować. Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami i najpopularniejszymi obecnie rodzajami marketingu jest rzeczą niezwykle ważną, bowiem jedynie dzięki temu będziemy w stanie zapewnić swojej firmie faktycznie duże zainteresowanie wśród potencjalnych klientów.

Jednym z najchętniej wykorzystywanych obecnie narzędzi jest tutaj inbound marketing; przy odpowiednim zastosowaniu faktycznie może to przynosić doskonałe efekty. Znacznie różni się on jednak od innych rodzajów marketingu. W przypadku tradycyjnej reklamy przedsiębiorcy bardzo często "zalewają" odbiorców wieloma treściami, które często nie stoją na najwyższym poziomie i nie przekazują potencjalnemu klientowi zbyt wielu rzeczywiście przydatnych informacji na temat danego produktu lub usługi. Inbound marketing polega na tworzeniu wartościowych treści które sprawiają, że klienci sami będą trafiali do naszej oferty. Równocześnie budujemy za jego pomocą wizerunek prawdziwych specjalistów w danej dziedzinie, którzy faktycznie znają się na swojej branży i potrafią powiedzieć na jej temat coś naprawdę wartościowego.

Inbound marketing odchodzi zatem od tak irytującego dla odbiorców zwyczaju narzucania się ze swoimi treściami reklamowymi. Doskonałym przykładem takiego marketingu jest prowadzenie bloga firmowego, na którym praktycznie w ogólnie nie piszemy o naszej ofercie czy działalności – tematyka bloga ma być ściśle związana z daną branżą. Zamieszczając na niej wiele faktycznie przydatnych i ciekawych artykułów na temat danej dziedziny będziemy mogli zaskarbić sobie zaufanie wielu potencjalnych klientów którzy zobaczą w taki sposób, że naprawdę znamy się na swojej pracy. Znacznie ułatwia to również dotarcie do konkretnych grup odbiorców, bowiem internauci sami trafią na naszą stronę – nie będziemy musieli przyciągać ich do siebie na siłę.

Kolejnym ważnym trendem we współczesnym marketingu jest automatyzacja. Dzisiejsze firmy starają się w maksymalnym stopniu automatyzować wszystkie prowadzone przez siebie działania, co oczywiście jest w stu procentach uzasadnione. Dzięki temu można w końcu znacznie skuteczniej prowadzić promocję i jednocześnie używać do tego dużo mniejszych nakładów pracy. Mogłoby się wydawać, że inbound marketing nie może mieć zbyt wiele wspólnego z automatyzacją. W końcu jego założeniem jest tworzenie unikalnych treści na wysokim poziomie i skierowanych do konkretnych grup odbiorców, zatem wszystko trzeba robić tutaj ręcznie. W dużym stopniu jest to prawda, ale pewne elementy inbound marketingu i tak można zautomatyzować, czyniąc takie działania znacznie łatwiejszymi i sprawniejszymi. 

Bardzo przydatnym narzędziem jest tutaj system Marketing Automation (http://ipresso.com/pl), który posiada wiele funkcji sprawdzających się także w przypadku inbound marketingu. Pozwala on przede wszystkim na tworzenie grup odbiorców według dobranych wcześniej kryteriów. Klientów, do których mają docierać nasze treści można zgrupować według wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań czy wykonywanej pracy. Dzięki temu będziemy od razu wiedzieli, do kogo powinniśmy skierować konkretne treści i dla których odbiorców będą one najciekawsze.

Nieodłącznym elementem inbound marketingu jest również korzystanie z portali społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter. Obsługiwanie kont na wszystkich z nich niekiedy jest dość trudne i czasochłonne; musimy w końcu dbać o to, aby przygotowywane przez nas treści pojawiały się na wszystkich z nich jednocześnie. System Marketing Automation jest bardzo pomocny również w tej kwestii, bowiem pozwala on na skuteczne koordynowanie swoich działań na wszystkich portalach tego typu. 

Bardzo ważną funkcją systemu jest przygotowywanie raportów dotyczących efektywności konkretnych treści. Dowiemy się dzięki nim, które artykuły cieszą się największą popularnością, jakie grupy odbiorców wykazują nimi największe zainteresowanie i co klienci cenią sobie w nich najbardziej. Za pomocą systemu można również śledzić wszystkie informacje zwrotne jakie otrzymujemy od odbiorców – przede wszystkim komentarza zamieszczane pod artykułami.
Inbound marketing w większości ma się opierać na indywidualnie przygotowywanych treściach, zatem całkowita automatyzacja takich działań faktycznie nie jest możliwa. Niemniej jednak istnieją systemy, które znacznie mogą nam to ułatwić – Marketing Automation pokazuje, że pewne procesy związane z takim marketingiem można wykonywać o wiele sprawniej i przy mniejszych nakładach pracy.

 

Zobacz również