|   | 

Wymiana rozrządu – kiedy jest konieczna?

Rozrząd jest jednym z bardzo ważnych układów w samochodzie. Jednak z czasem może on zacząć sprawiać problemy. Gdy w porę nie wymienimy potrzebnych części, możemy doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika samochodowego. Kiedy musimy wymienić rozrząd? Czy rozrząd można zamontować samodzielnie? A może lepiej zlecić to fachowcom?

Nowoczesne silniki mogą poruszać się sprawnie właśnie dzięki rozrządowi. Odpowiada on za synchronizowanie wszystkich zaworów silnika odpowiedzialnych za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a następnie wypuszczanie spalin z silnika. Każdy silnik ma dokładnie określony czas otwarcia zaworów – to właśnie pasek albo łańcuch rozrządu mają za zadanie otwierać i zamykać je w dokładnie określonym momencie.

Dzisiaj wiele aut wyposażanych jest w rozrząd w formie paska. W porównaniu z łańcuchem paski są lżejsze, działają bardziej cicho i są tańsze. Nie są jednak tak wytrzymałe jak łańcuchy, dlatego po przejechaniu określonej liczby kilometrów pasek powinien być wymieniony na nowy. Większość producentów zaleca jego wymianę co 200-300 tysięcy kilometrów. Dokładne informacje znajdziemy w instrukcji pojazdu.

Są także pewne symptomy, które mogą poinformować nas o tym, że rozrząd wymaga wymiany. To przede wszystkim huczenie, dudnienie albo wycie dobiegające z okolic silnika. Warto zwrócić uwagę na te odgłosy szczególnie w niedawno kupionym aucie używanym. Często trudno jest na oko określić stan techniczny paska!

Jeśli chodzi o sam pasek, możemy kupić go w wielu sklepach. Możemy znaleźć takie części Ford Transit oraz do innych modeli i marek samochodów – także on-line. Pamiętajmy jednak o tym, że sam pasek to jeszcze nie wszystko – trzeba też wymiany okolicznych elementów jak rolki prowadzące, napinające, uszczelniacze. Gdy pasek napędza pompę wody, najczęściej ona również wymaga wymiany.

Pasek rozrządu można generalnie wymienić samodzielnie, gdy znamy się na motoryzacji. Jednak najlepiej powierzyć prace ekspertom w tej dziedzinie. Za części zapłacimy od około 200 do nawet ponad 1000 złotych w zależności od auta. Robocizna powinna wynieść nas od 100 do 400 złotych.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz również