|   | 

Kreatywne reklamy wielkoformatowe – jak skutecznie przyciągnąć uwagę klientów?

Czy reklama wielkoformatowa jest naprawdę skuteczna, czy przyciąga wzrok? Czy kreatywna, niestandardowa reklama wielkoformatowa może zadziałać bardziej na potencjalnych odbiorców? Jakie reklamy tego typu pojawiły się w przestrzeni publicznej ostatnio?

Reklamę wielkoformatową zewnętrzną uważa się za świetne narzędzie służące zarówno do przekazywania informacji o marce i konkretnym produkcie, ale także do wywołania reakcji odbiorców. Zlokalizowana w przestrzeni miejskiej dociera do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Jest to nośnik, który ma ogromny potencjał ze względu na rozmiar oraz praktycznie niezliczonych odbiorców. Reklamy takie umieszcza się zazwyczaj w okolicach hipermarketów, centrów handlowych i głównych ulic, przez które to miejsca codziennie przewijają się tłumy. Dzięki temu ten typ reklamy jest niezwykle skuteczny, atrakcyjny i co najważniejsze działa długoterminowo.

Jeśli zatem dana marka chce zaistnieć na rynku, to koniecznie powinna zainwestować w reklamę wielkoformatową. Łódź, Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań i inne duże miasta to siedziby wielu drukarni oferujących tego typu reklamę w nowoczesnym wydaniu.

Reklama wielkoformatowa przyciąga wzrok

Reklama zewnętrzna, czyli tzw. outdoor to głównie reklama wielkoformatowa. Istnieje wiele jej rodzajów, począwszy od zwykłych, pasywnych plakatów i billboardów po niestandardowe, aktywne rozwiązania. Cechą charakterystyczną tego typu reklamy jest brak dążenia do przekazania jak największej ilości informacji o produkcie czy marce. Jej podstawowym celem jest dotarcie do klienta poprzez szybką identyfikację produktu. Czasami wręcz przekaz reklamowy ograniczony jest tylko do podania jednego słowa. Często taki zabieg wystarcza, aby odbiorcy szybko skojarzyli o co chodzi w reklamie.

Wiadomym jest, że reklama w wielkim formacie przyciąga wzrok potencjalnych klientów bez względu na to czy odbiorca tego chce, czy nie. Dzieje się tak dlatego, że trudno nie zauważyć tak wielkiej reklamy. Dzięki temu jest zawsze widoczna, nawet po zmroku i w nocy, jeśli jest podświetlona. Właśnie te wielkie gabaryty reklamy mają kluczowe znaczenie. Taka reklama nie jest doraźna, chwilowa, ponieważ komunikat reklamowy jest widoczny non stop. Poza tym jest wszechobecny, ale jednocześnie nieinwazyjny, nieprzeszkadzający odbiorcom. A co najważniejsze nie ogranicza się do określonej grupy odbiorców.

Zasada jest taka, że aby reklama taka była skuteczna, powinna zawierać jak najmniej słów i jak najwięcej elementów graficznych. Często stosowana jest także zasada stopniowego napięcia, tj. rozpoczęcia kampanii reklamowej jedynie intrygującym, tajemniczym komunikatem, tzw. teaserem. Kolejne odsłony kampanii są rozwinięciem pierwszego komunikatu, a na końcu pojawia się ten ostatni będący rozwiązaniem zagadki, odpowiedzią o co chodzi.

Reklama outdoorowa wielkoformatowa to jeden z najpopularniejszych nośników, zapewniający dużą częstotliwość kontaktów odbiorców z kampanią reklamową. Z tego względu reklamodawcy wykorzystują go jako podstawowe narzędzie. Taki rodzaj reklamy dociera nawet do potencjalnych klientów, którzy nie odbierają komunikatów pojawiających się innych mediach (telewizja, radio, Internet, prasa). Dużą zaletą takiej reklamy są także relatywnie niskie koszty, choć oczywiście nie dotyczy to reklamy wielkoformatowej niestandardowej.

Do standardowych form takiej reklamy zalicza się: billboardy, plakaty, afisze, citylighty, słupy ogłoszeniowe, infoscreeny, diapazony, mobile, backlight scrolle itp. Jeśli chodzi o formy niestandardowe, to w dzisiejszych czasach drukarnie, które dysponują nowoczesnymi parkami maszynowi są w stanie stworzyć praktycznie wszystko.

Licznie przeprowadzane badania rynku wskazują jednoznacznie, że outdoorowa reklama wielkoformatowa w skuteczny sposób kształtuje wizerunek marki z uwagi na posługiwanie się prostymi komunikatami oraz nośnymi symbolami, przez co przykuwa uwagę, a to z kolei buduje więź potencjalnego klienta z marką.

Niewątpliwym jest fakt, że zainwestowanie w tej rodzaj reklamy jest opłacalne. Warto zatem pomyśleć o promocji firmy lub produktu za pomocą tego sprawdzonego nośnika reklamowego.

Czy niestandardowa, kreatywna reklama wielkoformatowa jest skuteczna?

Niestandardowa reklama wielkoformatowa na pewno jest skuteczniejsza niż ta tradycyjna, a to dlatego, że przyciąga wzrok swoją odmiennością i oryginalnym pomysłem. Chcąc nie chcąc, oglądamy ją, bo zaciekawia, a czasem nawet intryguje. W każdej reklamie, a tym bardziej tej w wielkim formacie najważniejsza jest przyciągająca uwagę forma przekazu, która jest dużo ważniejsza niż sam przekaz. Jest to całkowicie zgodne z naczelną zasadą obowiązującą w branży reklamowej – obraz może wyrażać więcej niż tysiąc słów.

Obecna technika druku daje praktycznie nieograniczone możliwości kreacji reklamy zewnętrznej. Dziś taka reklama to już nie tylko zwykły billboard, lecz dużo bardziej pomysłowe nośniki takie jak np. trójwymiarowe lub wystające poza billboard elementy, nadruki widoczne w dzień i w nocy czy nawet wyświetlanie reklam na budynkach, chodnikach czy niebie.

W czasach ogromnej konkurencji, reklamodawcy wręcz prześcigają się w pomysłach, wymyślając coraz to bardziej zaskakujące rozwiązania. To zjawisko jest coraz powszechniejsze, ponieważ badania pokazują, że taka reklama nie może bazować na znanych pomysłach, gdyż w końcu staje się niezauważalna. Często więc reklamy działają przez zaskoczenie albo wręcz szokują, są kontrowersyjne i tak naprawdę docierają do odbiorcy jeszcze zanim zostaną przez nich zidentyfikowane jako reklama. Dość często zachęcają do dyskusji. Dzięki tym zabiegom są po prostu lepiej zapamiętywane, a przecież o to właśnie chodzi. Oczywiście czasem skutek np. takiej kontrowersyjnej reklamy może być odwrotny – może ona budzić sprzeciw opinii publicznej.

Przykłady kreatywnych reklam wielkoformatowych

Pomysłów na kreatywne reklamy, które cieszą oko i nawet cieszące oko reklamy, także te wielkoformatowe jest wiele. Oto kilka przykładów znalezionych w sieci.

Ruchomy billboard na przyczepie samochodowej pozwala na dotarcie z reklamą tam, gdzie zwykły wielki format nie jest możliwy do zastosowania.

źródło: http://4.bp.blogspot.com/UE0EJiBoIpc/VWNrCWf6wmI/AAAAAAAAAKU/UBYpEARVW4s/s1600/Kreatywne_reklamy_na_ciezarowkach_4.jpg

Inny, ostatnio już dość powszechnie stosowany, zabieg polega na wyjściu części layoutu poza billboard, co daje zaskakujący i pozytywny efekt reklamowy.

źródło: http://joemonster.org/art/28987/Najbardziej_kreatywne_reklamy_ostatnich_miesiecy_II

źródło: http://3.bp.blogspot.com/-q6CMg4vyq4c/VWNo4Xr7G3I/AAAAAAAAAJY/4nMTDPI_LfM/s1600/advertisements-that-are-pretty-clever-004_1-jpg

źródło:

http://3.bp.blogspot.com/-9-0ncrpEMww/VWNpKc6VBSI/AAAAAAAAAKA/6aMd8U89XE4/s1600/f65440c550605f830cbc209f9c8d52bd.jpg

Czasami reklama outdoorowa może przybrać formę złudzenia optycznego:

źródło: http://moja-reklama.pl/zludzenia-optyczne-reklamie-zewnetrznej/

Ciekawy efekt daje także zamontowanie billboardu na podłodze:

źródło: http://reklama-kreatywna.pl/wp-content/uploads/2016/01/reklama.jpg

Jeśli chcesz stworzyć ciekawą i kreatywną reklamę wielkoformatową, która na pewno przyciągnie wzrok potencjalnych klientów, skorzystaj z usług drukarni Apla: http://www.apla.eu/.

 

Zobacz również